homeDiversen

inleiding

inhoudsopgave

65+

aanhaalmoment

blokkeer betaalkaarten

boeken

boeken sport

chocolade

denk na

diversen

dvd regio codes

ebay tips

eenheden

ergeren

febreze

gereedschap

geurtjes

god

groot-brittannie

grotten in frankrijk

ice

identificatie

isbn

kleding

kopen

larry

leeftijd beslissingen

legitimatie bezoeker

marktplaats tips

non nieuws

omgangsvormen

opmerkelijk

quotes

satelliettelefoon

schoenen

senseo ontkalken

spellen

staande gehouden

telefoon

0900 nummers

alfabet fonetisch

belangrijke tel.nummers

blokkeer cards

toegangsnummers europa

verkopen

vochtvreter

tv series

vroegah

wasvoorschriften

whisky

Chocolade.

Heel veel mensen vinden chocolade lekker en er worden de nodige voordelen voor de gezondheid aan toegeschreven*.
Maar de 'gebruikelijke' chocolade in de winkel heeft twee bestanddelen die minder goed zijn: suiker en dutched cacao.

Suiker.  Het beste kun je kiezen voor bittere (pure) chocolade met een cacaopercentage van 70% of meer. Melkchocolade is een mengeling van suiker, slechte vetten, melkpoeder en een klein beetje cacao. Kijk daarom op de ingrediëntenlijst. Wordt suiker als eerste genoemd? Laat de reep dan liggen. Veel beter kan de cacaomassa als eerste ingrediënt vermeld staan.

Dutched cacao.  Cacao mengt slecht met water en smaakt bitter. De Nederlander Coenraad van Houten heeft daarom begin 19e eeuw een chemisch proces uitgevonden dat vandaag de dag op bijna alle chocolade wordt toegepast (link). Het proces noemt men wereldwijd Dutching, omdat het in Nederland is uitgevonden. Het wil zeggen dat cacaobonen deels worden ontdaan van hun vet en vervolgens worden behandeld met een basische stof (link). Door deze behandeling wordt de zuurgraad van de cacao verlaagd, de oplosbaarheid verhoogd, de kleur donkerder en de smaak zachter. Ondertussen verdwijnt tot wel 90% van de polyfenolen (link). Dutched chocolade kunnen we dus beter in de winkel laten liggen. Rauwe chocolade is de betere keuze. Dit staat meestal op de verpakking vermeld als 'RAW'.

Niet overdrijven  Een hele reep per dag is een beetje overdreven. Het blijkt (link) dat een klein beetje chocolade ruim voldoende is voor de gezondheid. Meer is niet altijd beter.

* Kan de bloeddruk laten dalen (link, link, link);  kan de cholesterolwaarden positief beïnvloeden (link);  kan het oxideren van LDL-cholesterol tegengaan (link, link);  kan insulineresistentie verminderen (link, link);  kan het risico op hart- en vaatziekten tot wel 57% verminderen (link, link, link);  kan je huid beschermen tegen verbranden door de zon (link, link);  kan achteruitgang van het brein voorkomen. (link, link, link).
Sommige wetenschappers plaatsen kanttekeningen bij de bovenstaande effecten (link).

Mijn voorkeur:
klik

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juli 2017.

Colofon      Disclaimer      Zoeken      Copyright © 2002-  G. Speek