homeMedisch

inleiding

verantwoording

inhoudsopgave

woordenboek

kinderziektes

tropenziektes

wormen

aambeien

aarsmaden

acne

aderverkalking

alternatieve geneeswijzen

alzheimer

antibioticum

anticonceptie

apps

apotheek

artritis

artrose

baarmoederhalskanker

bacterie

beroerte

big

bijholteontsteking

blaar

blaasontsteking

blindedarmontsteking

bloeddruk

bloedneus

bof

bppd

brandwonden

bronchitis

buikgriep

chagas

corona

cva

dementie

depressie

eczeem

elefantiase

endometriose

epd

epilepsie

filariasis

gordelroos

griep

hartinfarct

hartstilstand

hersenbloeding

herseninfarct

hersenschudding

hoesten

hoofdpijn

hooikoorts

huiddesinfectie

ileus

insectenbeet

jeuk

kalknagel

keelontsteking

kinkhoest

klaplong

knokkelkoorts

koorts

koortslip

krentenbaard

leishmaniasis

lepra

likdoorn

links

lintwormen

literatuur

longembolie

longontsteking

lyme

malaria

mazelen

melanoom

migraine

mijnwormen

moedervlek

multipele sclerose

onchocerciase

oogvlekken

oorontsteking

oorsuizen

overleden

overspannen

papegaaienziekte

parkinson

pfeiffer

pijn

plas

poep

prikkeldarm

prostaat

pseudokroep

reisziek

reizigers-diarree

reuma

rodehond

roodvonk

roos

schaafwond

schistomiasis

slaapmiddelen

slapeloosheid

soa

spierziektes

spoelwormen

staar

steenpuist

sterilisatie man

suikerziekte

tanden

teenslippers

tia

trypanosomiasis

uierzalf

vaccinaties

verkouden

verstopping

vierde ziekte

vijfde ziekte

virus

vliegreis

voetschimmel

voorhoofdholteontsteking

vossenlintworm

waterpokken

winterblues

wondroos

wratten

zesde ziekte

zonnesteek

zweepwormen

zweet

Depressie

Wat is het:
Iedereen voelt zich weleens somber of neerslachtig. Maar als je even niet zo lekker in je vel zit, betekent dat nog niet dat je een depressie hebt. Wat is somberheid eigenlijk? Moet je je meteen zorgen maken? Wat is het verschil tussen somberheid en een depressie? Van somberheid spreken we als je je een paar dagen of bij periodes wat neerslachtig voelt. Dat heeft vaak een aanwijsbare oorzaak: je hebt problemen, er is iemand overleden, je relatie is voorbij of je maakt je ergens zorgen over. Dat zijn allemaal redenen om je somber te voelen en dat is helemaal niet erg. Dat heeft iedereen bij tijd en wijlen.
En een depressie? Van een depressie spreken we wanneer de somberheid langer dan twee weken aanhoudt en wanneer je helemaal nergens meer van kunt genieten. Alles lijkt mat en grauw. Het is net of er een dikke mist over de dingen ligt. Je kijkt nergens meer naar uit, geniet niet meer van eten of andere dingen die je normaal gesproken fijn vindt. Vaak slaap je ook slecht. Als somberheid langer dan twee weken aanhoudt en je helemaal nergens meer van kunt genieten, spreken we van een depressie.

Hoe te voorkomen:

  • preventie
    • Houd een dagritme aan, breng structuur in je leven
    • Zorg voor voldoende daglicht
    • Slaap voldoende
    • Wees lief voor jezelf
    • Doe dingen die je leuk vindt en energie geven (bak een taart, ga naar de film)
  • profylaxe (medische middelen om de ziekte te voorkomen)
    • geen

Diagnose:

Behandeling:

  • zelf
    • Bewegen is heel belangrijk, ook als je somber bent. Ga twee keer per dag buiten een stuk wandelen. Dat is veel beter dan naar de sportschool gaan. Onder meer omdat er in de sportschool geen daglicht is.
    • Praat erover met vrienden of familie
    • Houd een dagritme aan, breng structuur in je leven
    • Maak twee keer per dag buiten een wandeling
    • Zorg voor voldoende daglicht
      • Waarom is daglicht belangrijk bij somberheid en depressie? Bij een depressie werkt het brein minder goed. Daglicht activeert het brein via de oogzenuw. Het blauwe licht uit zonlicht stimuleert zo je brein, net zoals bewegen dat doet.
        Moet het echt daglicht zijn? Of mag lamplicht ook? Licht uit een gewone lamp heeft dat effect helaas niet. Neem een werkplek bij het raam. Zo vangen je ogen toch dat extra daglicht op.
    • Slaap voldoende
    • Wees lief voor jezelf We moeten altijd maar van alles. Dat zijn niet altijd dingen waar we energie van krijgen. Doe vooral dingen waar je blij van wordt. Bak een appeltaart, kijk naar een mooie film, werk in de tuin, lees een boek.
    • Doe dingen die je leuk vindt en energie geven
    • Trek bij somberheid die langer dan twee weken aanhoudt, aan de bel bij de huisarts
    • Neem gedachten over zelfdoding serieus en neem direct contact op met de huisarts of bel 0900-0113 Zelfmoordpreventie
  • medicijnen
    • Bij zeer ernstige depressie kan de huisarts antidepressiva voorschrijven. Dat wordt alleen gegeven als er sprake is van een hoge lijdensdruk en wanneer de normale tips en adviezen niet werken. Maar de huisarts zal eerst op zoek gaan naar achterliggende oorzaken. Soms is iemand bijvoorbeeld lang angstig geweest, wat kan leiden tot een depressie. Of iemand heeft een burn-out die geleid heeft tot een depressie. Dan is het beter om eerst de oorzaak aan te pakken in plaats van meteen pillen voor te schrijven.
  • arts
    • De huisarts kan je eventueel doorverwijzen naar de praktijkondersteuner. Die kan met je meedenken over oplossingen en je helpen weer wat structuur in je leven te brengen zodat je actief blijft.

Complicaties:
Overspannen / burn-out.

Bronnen: Edwin de Vaal, huisarts.

Colofon  Disclaimer  Privacy  Zoeken  Copyright © 2002- G. Speek

  Einde van de pagina