homeMedisch

inleiding

verantwoording

inhoudsopgave

woordenboek

kinderziektes

tropenziektes

wormen

aambeien

aarsmaden

acne

aderverkalking

alternatieve geneeswijzen

alzheimer

antibioticum

anticonceptie

apps

apotheek

artritis

artrose

baarmoederhalskanker

bacterie

beroerte

big

bijholteontsteking

blaar

blaasontsteking

blindedarmontsteking

bloeddruk

bloedneus

bof

bppd

brandwonden

bronchitis

buikgriep

chagas

corona

cva

dementie

depressie

eczeem

elefantiase

endometriose

epd

epilepsie

filariasis

gordelroos

griep

hartinfarct

hartstilstand

hersenbloeding

herseninfarct

hersenschudding

hoesten

hoofdpijn

hooikoorts

huiddesinfectie

ileus

insectenbeet

jeuk

kalknagel

keelontsteking

kinkhoest

klaplong

knokkelkoorts

koorts

koortslip

krentenbaard

leishmaniasis

lepra

likdoorn

links

lintwormen

literatuur

longembolie

longontsteking

lyme

malaria

mazelen

melanoom

migraine

mijnwormen

moedervlek

multipele sclerose

onchocerciase

oogvlekken

oorontsteking

oorsuizen

overleden

overspannen

papegaaienziekte

parkinson

pfeiffer

pijn

plas

poep

prikkeldarm

prostaat

pseudokroep

reisziek

reizigers-diarree

reuma

rodehond

roodvonk

roos

schaafwond

schistomiasis

slaapmiddelen

slapeloosheid

soa

spierziektes

spoelwormen

staar

steenpuist

sterilisatie man

suikerziekte

tanden

teenslippers

tia

trypanosomiasis

uierzalf

vaccinaties

verkouden

verstopping

vierde ziekte

vijfde ziekte

virus

vliegreis

voetschimmel

voorhoofdholteontsteking

vossenlintworm

waterpokken

winterblues

wondroos

wratten

zesde ziekte

zonnesteek

zweepwormen

zweet

Winterblues

Wat is het:
Bestaat dat echt, de winterblues? Ja. Sommige mensen hebben in de winter echt last van vermoeidheid, lusteloosheid, somberte en moeite met opstaan. Dat fenomeen wordt winterblues genoemd.
Ons lichaam gaat op dezelfde manier met de kortere daglichtperiode om als in de tijd van onze voorouders die in grotten leefden. In die tijd was het een teken voor mensen om naar een lagere versnelling te schakelen en iets minder te doen. Het was een teken dat het winter was. En dat betekende dat er minder voedsel beschikbaar was en dat er zuinig moest worden omgesprongen met energie.

Oorzaak:
De symptomen worden veroorzaakt door een gebrek aan daglicht tijdens de wintermaanden. De dagen zijn korter, het is pas laat licht en het wordt al vroeg weer donker. In de winter wordt dat signaal zwakker omdat het netvlies minder daglicht registreert. Dat is ook wel logisch, in de winter houdt ook de natuur zich rustiger en daar zijn we toch een onderdeel van. Dit kan bij sommige mensen zorgen voor vermoeidheid en somberte. Daglicht zorgt er via allerlei hormonale processen voor dat we fit, vrolijk en alert zijn en dat we 's ochtends met energie aan de dag beginnen. Daglicht wordt via het netvlies in de ogen geregistreerd. Het netvlies zendt naast wat je ziet ook allerlei andere signalen naar het brein en be´nvloedt zo de aanmaak van verschillende stoffen. De gelukshormonen dopamine en serotonine bijvoorbeeld.

Hoe te voorkomen:

  • preventie
    • zie: 'behandelimg'
  • profylaxe (medische middelen om de ziekte te voorkomen)
    • geen

Behandeling:

  • zelf
    • Tegenwoordig leven we 's winters in hetzelfde tempo als in de zomer. We moeten van alles. Als je last hebt van de winterblues is het geen gek idee om een tandje terug te schakelen. We hebben in de winter gewoon iets minder energie dan in de zomer.
    • Probeer zoveel mogelijk daglicht mee te pakken. Ga naar buiten zodra de zon op zijn hoogste punt is en maak ook later op de dag nog eens een ommetje. Verplaats je werkplek naar een plek waar veel daglicht binnenvalt.
    • Moet het per se daglicht zijn? Ja, het licht van een gewone lamp bevat niet de goede soorten frequenties licht en heeft dus ook niet het positieve effect op je brein van daglicht. En zonnebanklampen bevatten vooral uv, wat niet alleen erg schadelijk is voor je huid maar ook voor je ogen. Er zijn wel speciale daglichtlampen en lichttherapieapparaten die het goede soort licht geven en de positieve effecten van natuurlijk daglicht nabootsen.
    • Ga zoveel mogelijk naar buiten. Daar pak je altijd meer 'goed' licht mee dan binnen. Zelfs op een bewolkte winterdag.
    • En beweeg! Beweging heeft een gunstig effect op je humeur en mentale gezondheid.
  • medicijnen
    • geen
  • arts
    • niet

Bronnen: Edwin de Vaal, huisarts

Colofon  Disclaimer  Privacy  Zoeken  Copyright © 2002- G. Speek

  Einde van de pagina