home  →  Portugal  januari - februari 2014

Al ruim een jaar trekken we rond per camper en nu gaan wij als echte 'grijskoppen' voor het eerst overwinteren, in Portugal, januari en februari. Zeker in de zuiden (Algarve) is het daar 's winters meestal lekker weer. Vaak tussen de 14 en 18 graden, met veel zon. En als het daar niet lekker is dan gaan we daar naar toe waar het beter is. Spanje costa's misschien. We gaan het mooie weer achterna.

In de camper navigeren we met een 'good old' Garmin 276C, daar kan ik mee 'lezen en schrijven'.

Op de fiets, wandelen en als backup gaat er een Garmin 60CSx mee.

Links staat de tracklog van de hele reis.

Elke foto op deze pagina:  klik erop voor een vergroting.

Dag 1:   We proberen we zo veel mogelijk de péage te vermijden. Dat scheelt in Frankrijk ruim € 100,= enkele reis; in Spanje € 25,= enkele reis. Dan duurt de reis wel wat langer, maar we hebben alle tijd. Dus Arnhem, Breda, Antwerpen, Gent, Brugge, Calais, Boulogne-sur-Mer (tolvrije autoweg all the way, op het laatste stuk na bij Boulogne sur Mer) tot aan de eerste overnachting: de camperplek in Le Crotoy  N50.21811 E1.63370. Dat is al vaker onze eerste cq. laatste overnachtingsplek geweest. Niet druk op de camperplaats met een stuk of 10 campers. In Nederland was er 'geen kip op de weg', tussen Antwerpen en Brugge erg druk en voorbij Brugge weer heerlijk rustig. Leuk een buurman die zijn jankende en blaffende hond in de camper achterlaat als hij uit gaat eten. Even ten noorden van Le Crotoy is nog een camperplek.

Dag 2:   Van Le Crotoy binnendoor naar Chartres en dan de N10 'all the way' naar het zuiden. Tussen Le Crotoy en Rouen veel regen en de hele dag windkracht 4-5 Bft pal tegen. Vandaag om 9 uur en route en om 15 uur gestopt bij camping Les Acacias bij Tours  N47.40209 E0.77843.  Die is het gehele jaar geopend.

Dag 3:   Om 9 uur op pad. De N10, alsmaar de N10. Via Châtellerault, Poitiers, Angoulême tot aan Bordeaux. Poitiers - Angoulême - Bordeaux is gescheiden rijbanen, geen verkeerslichten, geen rotondes, heerlijk rijden met een camper . Bij Bordeaux aangekomen om 14.30 uur bij camping Le Village du Lac  N44.89788 W0.58265.  Die is het gehele jaar geopend. 17 graden 's middags!

Dag 4:   Opnieuw een reisdag, vertrek rond 9 uur. De N10, tenminste dat dachten we, maar de N10 leidt naar de A63. Prachtige nieuwe snelweg. Een eindje voor Bayonne moest er tol betaald worden tot aan de grens met Spanje. In Spanje de eerste 10 km tol betaald en daarna de N1 gevolgd tot aan Burgos. Ging vlotter dan gedacht. Daar wederom een camping die het hele jaar open is, camping Fuentes Blancas N42.34129 W3.65769.  Hoogste prijscategorie ACSI, maar wij vonden het een hele matige camping. Wel 18 graden 's middags!

Dag 5:   Voorlopig de laatste grotere reisdag. Vertrek rond 9 uur, aankomst ca. 14.30 uur. Voor het eerst door het hoogland van centraal Spanje. Aardig om een keer te zien, grote vlakten agrarische grond, weinig opwindend. Van Burgos naar de Portugese grens bij Vilar Formoso. Zo'n 400 km, alles tolvrije snelweg, heerlijk rustig en snel reizen. Eerst de Easy Toll geregeld voor de tolwegen in Portugal waar je nummerbord wordt gescand. Het was even een puzzeltje om de poort van Easytoll te vinden (volg de borden 'Foreigners'). Daarna is het verrassend eenvoudig. De poort scant je kenteken, alleen creditcard in een gleuf duwen en klaar is klara.
Een camperplaats opgezocht bij Castelo Mendo N40.59458 W6.94844. We staan daar als enige. De locals zijn kennelijk wel gewend aan bezoekers, want een half uur na aankomst werd er op de deur geklopt en werden er noten, uien en koeken aangeboden (en gekocht) door prachtige noestige mensen. Ook hier heerlijk weer, volop zon, overdag 15-17 graden, maar het koelt 's nachts behoorlijk af.

Dag 6:   Vanaf vandaag voorlopig geen 'reisdagen' meer. Vanaf vandaag ligt het tempo een stuk lager. Wat zeg ik, is er geen tempo meer. Dus vanochtend opgestaan wanneer we zin hadden en rustig ontbeten, boodschappen gedaan en de 'easy toll' geregeld (verrassend eenvoudig). Om een uur om 11 vertrokken uit Castelo Mendo en om circa 14.30 uur aangekomen in Coimbra op een camperplek achter de watersport loodsen, vlakbij het centrum N40.19673 W8.42918. Half bewolkt en om 16 uur op een terras aan de rivier een cappuccino genuttigd.

Dag 7:   Op ons dooie gemak wandelend de onmiddellijke omgeving verkend. We staan bij het watersportcentrum en daar wordt druk geroeid, altijd leuk om die ranke boten te zien. Prachtig weer vandaag, lekker in de zon gezeten.

Dag 8:   We waren van plan om door te reizen, maar het heeft vrijwel de hele dag geregend. Dus binnen gezeten, boek lezen, kaartje gelegd. Op de weinige droge momenten even naar de waterkant gelopen om te zien dat ook daar niks te zien was.

Dag 9:   Van Coimbra naar Figueira da Foz, waar tot onze verbazing geen enkele camperplek te vinden was (in tegenstelling tot de gegevens van de NKC). Dat was geen ramp want we hebben water nodig en de wc moet worden geloosd, dus we staan vandaag op een camping. N40.22090 W8.88470. Hum, hum, op de camping een leuke plek gevonden, zo te zien en voelen erg stevige ondergrond, en, WTH, we zaten vast in het zand! Ze waren dat op deze camping kennelijk gewend want binnen twee minuten stond er een tractor voor onze neus. Leve het sterke sleeplint en -ogen die we sinds een paar maanden aan boord hebben.

Dag 10+11:   Dit waren twee overzichtelijke dagen. Regen tot een uur of 3 's middags. Huishoudelijke taken gedaan (fornuis, was, stofzuigen etc.). In een huis op wielen is dat ook af en toe nodig. 's Middags een frisse neus gehaald aan het strand en de plaatselijke lokaliteiten verkend, er was er eentje open (2x cappuccino en 2x taart voor €4.40).

Dag 12:   Ons basis plan (langzaam langs te kust naar beneden) is losgelaten. Want de weervoorspellingen voor midden Portugal van internet en locals zijn en blijven met veel regen de komende 5-7 dagen. Dus dan maar tol betalen en rechtstreeks naar het zuiden, autobaan stampen dus. Om ca. 15.50 aangekomen bij Tavira en daar in de buurt een aantal camperplaatsen bekeken (o.a. Manta Rota, Monte Gordo, Altura). Al die camperplaatsen zijn erg tot heel erg. Overvol dus. Ze stapelen de campers op elkaar. In Manta Rota staan ze in de file voor de slagboom. Op elke camperplaats denken wij maar éé ding: ik wil hier weg. Maar je moet wat tegen een uur of 5, want rond 6 uur wordt het donker. Neergestreken op een camperplek annex camping in Tavira. N37.13640 W7.64017. Da's is ook bepaald niet naar ons zin, maar voor één nacht moet het maar. Morgen snuffelen we nog even wat rond in deze buurt en gaan dan richting het westen waar het meestal rustiger is.

Dag 13:   Opnieuw veel regen, dus binnen gebleven vandaag.

Dag 14+15:   De zon schijnt!!! Dan ziet het leven er meteen heel wat vriendelijker uit. Dus 30km gefietst en rustig de omgeving verkend.

Onze mening over de huidige camperplek / camping stellen we langzaam steeds positiever bij. Zeker als we de camping in Cabanas  N37.14477 W7.60227 vandaag hebben gezien. Dat is een dorp op zich. Kaal, alles heel keurig in rechthoekige vakken ingedeeld. Waar wij staan hebben we in het begin op gescholden. Het is geen camping, dus geen afgebakende plekken. De receptie zegt 'zoek zelf maar een plekje'. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Alles staat dus schots en scheef door elkaar. Maar na een aantal dagen heeft dat toch ook wel wat charme, vooral omdat wij een prima plek hebben. We blijven hier dus nog zeker een aantal dagen staan. Prijs is ook goed: 10 euro inclusief 10A elektriciteit en gratis hele trage wifi (alleen bij de receptie).

Dag 16+17:   Was- en fietsdagen. Half bewolkt.

Dag 18:  gegolfd op Benamor.  N37.15194 W7.60829.  Ze begrijpen daar de crisis: €25 voor 18 holes, starten vanaf 13 uur.

Dag 19:  een kennis op koffiebezoek gehad en heerlijk bijgekletst. 's Middags 20km gefietst en boodschappen gedaan.

Dag 20:  was gedaan en 's middags heerlijk in de zon gezeten; uit de wind in de zon was het zeker 20 graden.

Dag 21:   We zijn weer op pad, dus vertrokken uit Tavira. We hadden een (was)lijst met camperplekken om langs te rijden en de leukste uit te kiezen. We zeiden bij vertrek spottend 'het zal de eerste camperplek wel worden'. En inderdaad, na 20 km staan we op een prachtig plekje. De weersvoorspelling is zodanig dat we nog wel een aantal dagen in de oost Algarve blijven.

Dag 22:   flamingo, ooievaar, lepelaar, grote zilverreiger, kleine zilverreiger, jan van gent, wulp, regenwulp, steenloper, drieteenstrandloper, kuifaalscholver, tureluur, ijsvogel, steltkluut, kuifleeuwerik, blauwe ekster en een paar meeuwensoorten die ik geen soortnaam durf te geven.

Dag 27:   Na vijf nachten op dezelfde plek zijn we weer vertrokken. Even langs de camperplek in Vila Real de St.Antonio (aan de rivier) gereden. N37.19852 W7.41492.  Brrrrr, 100 campers bij elkaar in keurige rijen. Niet onze smaak. Ook twee camperplekken in Castro Marim waren niet leuk. Dus doorgereden via een leuke binnenlandroute naar N37.47066 W7.47257.  circa 40km noordelijk aan de grensrivier. Wel een leuk plaatsje, maar geen leuke camperplekken. Het was al in de middag dus we zijn er wel gebleven.

Dag 28:   We waren van plan terug te rijden naar de kust, maar we kwamen onderweg in een klein gehucht een leuke plek tegen om de camper neer te zetten. Onmiddellijk aan de rivier, naast een koffietentje (wifi, espresso €0.60, een bel witte wijn €0.90, wat wil een mens nog meer).

Dag 29:   Blijven staan. Mooi uitzicht, echter matig weer: veel wind, koud (12 graden), maar droog. Niet gedacht dat zover het binnenland in het verschil tussen eb en vloed nog zoveel (1 meter) zou zijn.

Dag 30:   Toch te fris (4 graden 's nachts) om in het binnenland te blijven, dus weer naar de kust gegaan. Onderweg de EasyToll geregeld voor de komende maand en een gasfles LPG gevuld.

Dag 31-33:   Aan de kust blijven staan op een leuke camperplek. Het weer is matigjes: overdag 12-14 graden, wisselend bewolkt, regelmatig een bui en vaak wind.

Dag 34:   Het weer in het oosten van de Algarve is niet echt geweldig. 's Avonds en 's ochtends moet je stoken om het aangenaam te houden en overdag buiten zitten is er niet bij. Dus ons oorspronkelijke plan opgepakt en verhuisd naar het westen van de Algarve. We staan nu op camping Le Quinta Manjericao  N37.08790 W8.80002.  en als het weer meewerkt blijven we hier een paar dagen staan. Camping is trouwens een beetje 'groot woord', het is een camperplek (max. 6 plaatsen) met voorzieningen (stroom, water, wc afvoer), afgelegen met prachtig wijds uitzicht, aardige eigenaren.

Dag 38+39:   Een paar dagen geleden zagen we de storm aankomen. En omdat we toch al een beetje klaar waren in de Algarve (de laatste 3 weken 2x een dag gehad waarop je buiten kon zitten) hebben we besloten voor de storm uit weg te gaan. We zijn dus zaterdag jl daar vertrokken, overnacht in de buurt van Elvas en zijn nu aangekomen in Salamanca Camping Ruta de la Plata  N40.999402 W5.679004.  Vandaag erg slecht weer onderweg, veel regen en heel veel wind, niet fijn rijden. We kachelen rustig door naar huis. Als het ergens erg slecht weer is of heel fatsoenlijk dan blijven we een dag staan.

Dag 40:   Vandaag van Salamanca ('s ochtends -1°C) naar Bordeaux. Een lange rit (700km), maar de route was vrijwel geheel 4-baans en dat rijdt makkelijk, vermoeit niet en schiet lekker op. Van Salamanca naar Burgos (bijna) onbewolkt, het was al weer een aantal dagen geleden dat we de zon hadden gezien. Door de Pyreneeen en tot aan Bordeaux was overzichtelijk: regen, af en toe sneeuw, en wind.

Dag 41+42:   Met een overnachting in Gizeux N47.39246 E0.19618 (in het binnenland gebleven en niet aan de kust i.v.m. de vele wind) en Rosière-en-Santerre N49.81445 E2.69973 naar huis gereden.

Aandachtspunten.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 februsri 2014.

Colofon      Disclaimer      Privacy      Zoeken      Copyright © 2002-  G. Speek